W artykule dokonano analizy wyników egzaminu maturalnego z języka polskiego na poziomie podstawowym w województwach pomorskim i kujawsko-pomorskim w 2011 r. Przedstawiono wartości podstawowych parametrów opisujących wyniki, jak również szczegółową analizę wariancji pomiędzy różnymi kategoriami danych. Postawiono tezę zakładającą, że wyniki maturalnego egzaminu pisemnego z języka polskiego na poziomie podstawowym można opisać rozkładem normalnym. W celu weryfikacji postawionej hipotezy przeprowadzono stosowne analizy i odpowiednie testy zgodności. Ostatecznie okazało się, że nie ma podstaw do odrzucenia postawionej hipotezy dla wszystkich rozpatrywanych kategorii danych.
egzaminy, szkolnictwo średnie, analiza porównawcza, statystyka regionalna
Drapella A. (2000), Inżynieria niezawodnościowa, Warszawa
Drapella A. (2004), Wnioskowanie statystyczne na podstawie skośności i kurtozy, WPAP, Słupsk
Jóźwiak J., Podgórski J. (2001), Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa
Mynarski S. (2003), Analiza danych rynkowych i marketingowych z wykorzystaniem programu STATISTICA, WAE, Kraków
Mynarski S. (2006), Analiza danych rynkowych i marketingowych z wykorzystaniem programu Excel, WAE, Kraków
Plucińska A., Pluciński E. (2000), Rachunek prawdopodobieństwa. Statystyka matematyczna. Procesy stochastyczne, WNT, Warszawa
Stanisz A. (2007), Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny, „Modele liniowe i nieliniowe”, t 2., StatSoft, Kraków