Sylwia Kosznik-Biernacka
ARTYKUŁ

(Polski) PDF

STRESZCZENIE

W artykule dokonano analizy wyników egzaminu maturalnego z języka polskiego na poziomie podstawowym w województwach pomorskim i kujawsko-pomorskim w 2011 r. Przedstawiono wartości podstawowych parametrów opisujących wyniki, jak również szczegółową analizę wariancji pomiędzy różnymi kategoriami danych. Postawiono tezę zakładającą, że wyniki maturalnego egzaminu pisemnego z języka polskiego na poziomie podstawowym można opisać rozkładem normalnym. W celu weryfikacji postawionej hipotezy przeprowadzono stosowne analizy i odpowiednie testy zgodności. Ostatecznie okazało się, że nie ma podstaw do odrzucenia postawionej hipotezy dla wszystkich rozpatrywanych kategorii danych.

SŁOWA KLUCZOWE

egzaminy, szkolnictwo średnie, analiza porównawcza, statystyka regionalna

BIBLIOGRAFIA

Drapella A. (2000), Inżynieria niezawodnościowa, Warszawa

Drapella A. (2004), Wnioskowanie statystyczne na podstawie skośności i kurtozy, WPAP, Słupsk

Jóźwiak J., Podgórski J. (2001), Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa

Mynarski S. (2003), Analiza danych rynkowych i marketingowych z wykorzystaniem programu STATISTICA, WAE, Kraków

Mynarski S. (2006), Analiza danych rynkowych i marketingowych z wykorzystaniem programu Excel, WAE, Kraków

Plucińska A., Pluciński E. (2000), Rachunek prawdopodobieństwa. Statystyka matematyczna. Procesy stochastyczne, WNT, Warszawa

Stanisz A. (2007), Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny, „Modele liniowe i nieliniowe”, t 2., StatSoft, Kraków

Do góry
© 2019-2022 Copyright by Główny Urząd Statystyczny, pewne prawa zastrzeżone. Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 (CC BY-SA 4.0) Creative Commons — Attribution-ShareAlike 4.0 International — CC BY-SA 4.0